Llicència

Creative Commons License
Aquesta obra de http://trenamic.blogspot.com està subjecta a una llicència de Reconeixement 3.0 Espanya de Creative Commons

Tren Amic Headline Animator

diumenge, 19 d’abril de 2009

Modelisme-Pont de la Puda


Aquí presento la fotografia del original del que serà el meu primer mòdul de tren en HO per anar per aquests móns de Déu i poder fer córrer els meus trens en maquetes grans.


Ara és una mica tard però aniré actualitzant gràficament el que vaig fent.

Bé, la segona fase de la construcció del pont es prendre les mides per fer-lo a escala i el resultat de material ve a ser aquest que veieu.




Per poder arribar a aquest punt, he fet servir el programa Gimp.2 que te una bona opció per prendre mesures i orientar la imatge en perspectiva mantenint d'una forma bastant correcta les proporcions. Si coneixes una mida del pont pots treure totes les altres amb aquest mètode, però cal fer càlculs, molts càlculs, ja que de la fotografia només treus les mides reals, desprès cal passar-les a escala 1:87.


Per facilitar-ho vaig dibuixar el pont amb un programa de CAD, en aquest cas el SolidEdge

Ara comença el treball amb la fusta, es contraplacat de 5 mm.





Per tallar-la vaig servir una serra de calar elèctrica de bancada. Va molt bé, però ja he trencat quatre serres, encara no la sé ajustar bé. Vaig marcar la fusta amb l'ajut del plànol de SolidEdge i vaig repassar les irregularitats amb la Dremel.


Un cop ben escairades les peces, amb l'ajut d'una fulla de decoració de Faller (ref. HO 617) de l'any de la picor, vaig marcar l'interval de las línies de les pedres. D'aquesta manera queda mes natural i no cal anar mesurant tota l'estona, només cal procurar que quedin paral·leles





Bé, un cop dibuixades totes les línies de les filades de la pedra ha tocat gravar-les amb aquesta eina que veieu aquí, es el fresolí més petit que he trobat per la meva Dremel. Per poder fer les línies bé he fet servir de regle un tros de fusta recte





Encara que he hagut de fer quaranta i tantes línies per a cada part del pont, el resultat val la pena. Quant s'acaben les línies de les filades, s'han de fer les divisions verticals. Aquí es a on es pot ser una mica creatiu i fer que les pedres mes grosses estiguin més abaix i els més petits a dalt i a prop del arc, així com també posar algunes pífies. I el resultat es aquest:




Al acabar cal passar el paper de vidre per treure totes les filagarses que es fan al passar el fresolí.

Ara el passem a muntar i fer que quedi ben alineat i afegir una base per poder integrar-lo a la maqueta. Per fixar-ho he fet servir unes tires 10 mm. de contraplacat de 10 mm. de gruix, claus de 15 i cola blanca. A més a més aconseguim donar solidesa al conjunt.









Els trossos que es veuen sense fer son els que cubrirá el decorat. Penseu que fer aquest gravats ha calgut unes tres hores i la mà al final fa figa.



Ja han passat molts dies des que vaig fer l'última feina sobre el pont, per el que aprofitant els dies de festa que tenim a Berga per la Patum, he decidit avançar-ho una mica més.

El primer que he fet ha sigut omplir la volta amb la fusta de bassa. Hi havia dues maneres de solucionar-ho, una era donar la curvatura al llarg de la fibra i l'altra a 90º de la fibra. Aquesta última és la més fàcil, però (sempre hi ha un però) la fusta que em van vendre era una tira tallada al llarg de la fibra, per el que si volia fer-ho a contra fibra, havia de fer bocins i, la veritat, no m'agradava la idea. Per el que, aprofitant que el gruix és de 2 mm., vaig decidir corbar-la amb l'ajut d'aigua i paciéncia. Vaig deixar-la en remull durant dues hores i amb pesos vaig donar-li la forma sobre el pont mateix. Quan es va secar, vaig treure els pesos i vaig encolar, tornant a posar els pesos. Al cap de tres hores estava llesta.

Desprès vaig preparar aquaplast molt diluït i vaig fer dues capes a la zona gravada i a la volta. La peça ha quedat aixins





Ara toca pintar tot el pont amb un gris mitjà de Tamiya en aquest cas. El tipus de pintura es acril·lic, peró em sembla que la propera vegada ho faré en aquarela.





A continuació i amb la técnica del pinzell sec, he anat embrutant el gris amb una barreja de marró i negre de forma irregular fins arribar a aquest tó. Aquesta coloració fosca només es dona en un costat del pont, el que está encarat al nord, el de la cara sud es més clar




La fotografía del original es aquesta



Ara falta resoldre el color de la cara Sud i els detalls de color